L’educació emocional és la base del benestar propi i de l’aprenentatge de l’alumnat. A La Salle Horta treballem les emocions amb tot l’alumnat i és que l’estudi de les emocions forma part del Pla d’acció tutorial de l’escola, del nostre dia a dia i del nostre caràcter propi. En aquest article expliquem com treballem les emocions amb els infants.

A La Salle Horta triem l’educació de les emocions. I tu, què tries?

A l’educació infantil, els nens i nenes s’esforcen per ser reconeguts en un context social canviant que els enfronta amb diversitat de pensaments, sentiments, desigs i interpretacions de la realitat. És ben segur que protagonitzaran tota mena de conflictes, no només a l’escola sinó al llarg de la vida.

Els nens i nenes d’educació infantil es troben en un moment ideal per construir en comú vincles interpersonals gratificants i experiències positives de convivència en grup com a base del propi creixement personal. El fet de conviure plegats genera interrogants que necessiten resposta.

La convivència en els grups d’infants compreses entre els tres i sis anys genera situacions de conflicte, moments de discrepància en que la realitat s’interpreta sota òptiques diferents, fins i tot oposades.

Per què treballem les emocions?

Treballar les emocions és important pel desenvolupament dels infants perquè:

  • Ens ajuda a ser conscients que la gestió emocional pot ser clau en la cerca de la felicitat.
  • Tot el que podem expressar amb paraules ens fa persones i ens permet comunicar amb els nostres iguals.
  • Si parlem d’emocions, donem eines de protecció als nens i nenes davant les emocions negatives.
  • Si fem conscients els nois i noies que són part d’un grup social, les emocions positives els ajudaran al sentiment de pertinença i d’inclusió social.

L’educació emocional ha passat a ser un eix transversal a l’escola que ens ajuda a pujar l’autoestima, gestionar les emocions, resoldre conflictes i millorar en habilitats socials. Fem algunes activitats molt útils per treballar les emocions en grup i de manera individual:

  • Aprenem a posar-hi nom: les associem amb colors, amb personatges i amb emoticones.
  • Llegim contes que identifiquen les emocions.
  • I les expressem amb gran varietat d’activitats, com “El cel de les emocions”, amb núvols blancs i núvols negres.
  • Fem cartells on comuniquem al grup què m’agrada i què no m’agrada que els altres em diguin.
  • Expliquem “Com sóc jo” i “Com em veuen els altres”.
  • Expliquem “Com sóc jo” i “Com em veuen els altres”.

Com treballem les emocions amb els més grans?

L’alumnat d’ESO treballa la interioritat a partir de la Jornada del “Fem Xas”. Coneixem els nous companys i companyes de classe així com companys d’altres escoles de la Xarxa La Salle Catalunya.

Per l’alumnat de l’ESO l’amistat és compromís i confiança mútua. Les jornades de convivència tenen com a eix vertebrador el fet de conèixer-se a un mateix i conèixer als altres per tal de fomentar la cohesió de grup.

Paral·lelament, les activitats que fomenten l’autoestima, l’autoconeixement i les habilitats socials són ben presents en el dia a dia i en les sessions setmanals que es fan a Tutoria.

A les sessions HARA, els alumnes de batxillerat aprenen a trobar l’equilibri en les seves emocions. A través del valor aprenen a què junts poden aconseguir moltes fites. La tranquil·litat els ensenya a prendre consciència del que tenen. Poc a poc i dia a dia descobreixen com són.

L’alumnat de Batxillerat aprèn a descobrir noves realitats. Amb la seva participació i immersió en altres barris de la ciutat, com el del Raval, descobreixen i valoren què tenen ells que no tenen d’altres persones de la seva edat.

I què més fa el professorat?

El curs passat vam iniciar un pla de formació pel professorat relacionat amb l’educació emocional amb el propòsit de seguir-lo fent créixer en els propers cursos.

Considerem molt important desenvolupar la gestió emocional i el treball en equip tant amb l’alumnat com amb el professorat. D’altra banda, l’equip està convençut que educar en emocions des del propi desenvolupament d’habilitats socioemocionals a nivell personal i professional ens proporciona eines que fan millorar qualitativament la nostra intervenció educativa.

El grup és el camp de conreu idoni per a l’assaig d’habilitats d’integració social, coneixement de si mateix i dels altres, superació del fracàs, establiment de límits, construcció de normes, experimentació d’iniciatives, conquesta progressiva d’autonomia i organització del propi món.

Aquestes eines són igualment útils si les traslladem a casa, al dia a dia amb la família, on aquests petits conflictes es poden resoldre amb comunicació i sabent identificar les emocions. Així, l’educació emocional es fa imprescindible, tant a casa com a l’escola.

×

Places disponibles!
Aquí podeu fer les vostres consultes sobre matriculació.
(horari de resposta de dilluns a divendres de 8:00 h a 18:00 h)

× Hola! Som La Salle Horta
CreaEscola Quality Certificate for Education Website